fbpx

Mitä sitten kun paino ei putoa?

paino

Monet varmasti tietää tunteen, kun housujen vyötärö kiristää, peilikuva tympii ja maanantaina starttaa dieetti. Ruokavalio siistitään, liikuntaa lisätään ja uneen sekä sen laatuun panostetaan. Vaa’alla ravataan harva se päivä, mutta paino ei vaan lähde laskuun. Lenkkiä lisätään, ruokaa vähennetään ja silti paino ei liikahda. Sitä turhauttaa isosti, mutta sekään ei auta – päinvastoin.

Kaava, joka monelle tulee mieleen, kun painon putoaminen stoppaa – kulutusta korkeammalle tai energiansaantia matalammalle. Harvemmin tulee mieleen tehdä toisinpäin tai edes höllätä hieman jommasta kummasta päästä. Ratkaisun avaimet voisi silti olla niin lähellä.

Lopeta vaakalukeman seuraaminen

Sanoisin vaa’an olevan painonpudotuksen pahin kompastuskivi. Laite, joka tuo liikaa stressiä, eikä kerro kokonaiskuvasta oikeastaan mitään. Painoon ja sen seuraamiseen oman haasteen tuo kehon nesteet, vuorokauden- ja kuukauden aika sekä vaa’alla käyntiä edeltäneen päivän treenit tai treenaamattomuus. Silti vaakaa tuijotetaan ihan liikaa.

Parhaimmillaan vaa’alla ravataan päivittäin tai jopa useamman kerran päivässä. Huomioon ei oteta sitä, että paino voi heilahdella jopa 1-2 kiloa ja se on täysin normaalia. Pelkkää painoa seuratessa unohtuu kehon koostumus ja rasvan sekä lihaksen ero. Lihas kun painaa rasvaa enemmän, on paljon mahollista ettei paino putoa suuremmallakaan aikavälillä. Rasva kuitenkin palaa, mutta koska lihasmassaa kertyy lisää, ei rasvan väheneminen näy vaa’alla.

Uskalla lisätä hiilihydraatteja ruokavalioosi

Hiilihydraatit tuntuu edelleen olevan monelle yksi pahimmista vihollisista mitä tulee painonpudotukseen. Milloin mistäkin syystä niitä vältellään tai ainakin vähennetään reippaasti omasta ruokavaliosta. Ei jakseta hyväksyä sitä, että hiilihydraattien lisääminen toisi keholle tarvitsemaansa energiaa ja näin boostaisi painonpudotuksessa.

Hiilihydraattien lisäämä kehonpaino perustuu lähinnä siihen, että hiilihydraatit sitoo itseensä nestettä, ei rasvaa. Kun ruokavalioon lisätään 1 gramma puhdasta hiilihydraattia, sitoo se itseensä jopa 3 grammaa nestettä. Ei siis ihraa, joka juuttuisi välittömästi vyötärölle ja aiheuttaisi lisää päänvaivaa tavoitteeseen pääsyssä.

Vähennä stressiä painonpudotuksesta

Paino putoaa kyllä. Aikaa ja töitä se vaatii, mutta jos asiat tehdään oikein tai edes sinne päin, on loogista, että vaakalukemakin alkaa pienenemään.

Painonpudotus rakennetaan helposti painon ympärille jo ihan vaan tavoitteen ulkoasun mukaan. Painosta voi helposti tulla jopa pakkomielle. Kaikki päätökset, joita tehdään, tapahtuu painon kautta. Helposti huomaamatta sitä alkaa stressaamaan siitä, putoaako paino vai onko se jopa noussut. Stressihormoni on siitä jännä, että se voi jopa pysäyttää painonpudotuksen kokonaan.

Stressin ei välttämättä tarvitse liittyä painonpudotukseen. Keho ei pysty erittelemään, onko stressi lähtöisin painonpudotuksesta vai jostain muusta elämän osa-alueesta. Tässä tapauksessa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kun kuormitusta stressin osalta saadaan kevennettyä, alkaa usein painonpudotuskin taas edetä. Luota prosessiin.

Anna painonpudotukselle aikaa ja unohda repsahdukset

Henkilökohtaisesti inhoan sanaa repsahdus. Mutta olkoon se kuvaavin termi tässä tapauksessa. Elämää on myös repsahduksien jälkeen. Maailma, eikä oman tavoitteen saavuttaminen kaadu siihen jos perjantai-iltana imuroi pussillisen irttareita elokuvaa katsellessa. Saattaahan se näkyä vaa’alla seuraavana päivänä, mutta lähtökohtaisesti – kannattaako sinne vaa’alle kiivetä tiedostamaan, että näin on käynyt.

Painonpudotus tavoitteena tarkoittaa monelle useamman kuukauden kitumista pienellä energiamäärällä. Sitä harvemmin ehkä tulee ajatelleeksi, että voi olla fiksumpiakin tapoja. Mitä sitten, jos tavoitteen saavuttamiseen meneekin enemmän aikaa jos se on pidempiaikainen? Mitä jos hyödyt siitä enemmän kuin muutaman viikon?

Elämää ei kannata unohtaa yhden tavoitteen takia. Elämä on elämistä varten ja tavoitteet voi toteuttaa myös hyvällä fiiliksellä. Kun kokonaisuus on rakennettu oikein, ei perjantai-illan herkuista tai juhlien kakkutarjoiluista tarvitse luopua tai tuntea epäonnistuneensa.

Kaikenkaikkiaan – pyri tekemään painonpudotuksesta ”helppoa ja kivaa”. Unohda liian tarkkaan rajatut ohjeet ja keskity siihen, mikä oikeasti on olennaista. Elämästä kuuluu nauttia oli tavoite mikä tahansa. Tavoitteiden saavuttamiseen on monta tietä, päätä mikä sinulle elämässä on tärkeää ja valitse oma reitti sen mukaan!

*Vielä huomiseen asti Kuukauden Ruokaremonttiin lähtiöille bonukset kaupan päälle!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *